Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jacek Słabiak, inżynier kontraktu z firmy Safage Polska uważa, że nie ma zagrożenia, by do końca października obwodnicę zachodnią Radomia oddać kierowcom. Przejechaliśmy nową trasą w środę, tylko w niektórych miejscach prowadzone są jeszcze ostatnie już prace wykończeniowe.

S7 Radom. Obwodnica zachodnia na ostatniej prostej

– To roboty odwadniające, wykonawca kończy m.in. budowę zbiorników retencyjnych, kończą się prace przezbrojeniowe i związane z melioracją. Montowane są bariery ochronne, ekrany akustyczne, malowane oznakowanie poziome i stawiane znaki pionowe – relacjonuje Jacek Słabiak.

Budowa obwodnicy zachodniej Radomia – S7 to projekt współfinansowany z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Wartość kontraktu na roboty budowlane, które prowadzi hiszpańska firma Dragados, to prawie 730 mln zł. Całkowita wartość projektu – przeszło 899,3 mln, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 401, 8 mln.

Umowa z wykonawcą została podpisana w lutym 2015 roku. Obwodnica ma 24 km 650 m długości i od Kępin w gminie Jedlińsk do Młodocina na południe od Radomia biegnie zupełnie nowym śladem. Do trasy będzie się można włączyć czterema węzłami: Radom Północ, w kierunku Warszawy, Wolanów (u zbiegu z drogą krajową nr 12), Radom Zachód – w okolicy Zakrzewa i Radom Południe. Na obwodnicy jest 27 obiektów mostowych, w tym 21 wiaduktów, cztery mosty i dwie kładki dla pieszych. Najdłuższy jest most na Radomce, ma 208 m długości.

MARTA DUDZINSKA

– Położyliśmy ok. 350 tys. ton asfaltu i około 15 tys. m sześc. betonu technicznego, mostowego i drogowego. Należy przypomnieć, że w tych ilościach są także materiały na remont starej drogi nr 7. Już się zaczął remont od węzła Radom Południe do Szydłowca – mówi Jacek Słabiak.

Jak pisaliśmy, remont odcinków starej siódemki to część kontraktu Dragadosa. Prace na odcinkach od węzła Radom Południe do granic Radomia, czyli na wysokości ulicy Szydłowieckiej, a następnie od północnych granic miasta do Jedlińska, wykonywane będą dopiero po oddaniu obwodnicy zachodniej, aby nie utrudniały dodatkowo życia kierowcom.

Przy obwodnicy wyznaczono MOP-y w okolicach Zakrzewa, po obu stronach trasy. Będą tam w przyszłości stacje benzynowe i lokale gastronomiczne. GDDKiA przygotowuje infrastrukturę techniczną, przyłącza, parkingi, drogi dojazdowe, a potem ogłosi przetarg dla najemców. MOP po wschodniej stronie, w kierunku Warszawy, jest większy, aby można było zbudować na nim hotel. Będą z niego mogli skorzystać także jadący na południe, zatrzymają się na MOP po zachodniej stronie i przejdą kładką na drugą stronę trasy.

– Wzdłuż całej trasy, po obu stronach, są drogi serwisowe dla ruchu lokalnego, dojazdu do pól. Mają nawierzchnię z masy bitumicznej, natomiast zgodnie z decyzją środowiskową przy przejściach ekologicznych dla zwierząt, z lewej i prawej strony po 50 m, będzie pozostawiona droga serwisowa nie z masy, ale z kruszywa wymieszanego z cementem – wyjaśnia inżynier kontraktu.

Na całej obwodnicy jest około 40 przejść dla małych i dużych zwierząt.

MARTA DUDZINSKA

– Obwodnica Radomia to inwestycja, która przyczyni się do poprawy komfortu życia mieszkańców miasta oraz do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy podróżujących tranzytem między Warszawą a Krakowem. Dzięki niej czas podróży z Krakowa i Kielc do Warszawy będzie krótszy o co najmniej kilkanaście, a nawet o kilkadziesiąt minut, bo tyle czasu tracą kierowcy w godzinach szczytu na obciążonej ruchem tranzytowym i lokalnym dotychczasowej drodze krajowej nr 7 w Radomiu – ocenia Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który nadzoruje budowę obwodnicy. – Dwujezdniowa obwodnica poprowadzona została po nowym śladzie, dlatego miasto zostanie uwolnione od ruchu tranzytowego, przede wszystkim tego ciężkiego. Do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przyczynią się bezkolizyjne rozwiązania, m.in. cztery węzły, dzięki którym możliwe jest skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z drogą krajową nr 12 i drogami lokalnymi.

Rzeczniczka podkreśla też pozytywny wpływ nowej trasy na środowisko, gdy przejmie ona znaczną część ruchu, który w obecnej chwili odbywa się po drogach sąsiednich, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich.

– Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg, które zostaną odciążone przez drogę ekspresową – zaznacza rzeczniczka.

Szacuje się, że obwodnicą każdego dnia będzie przejeżdżać ok. 25 tys. samochodów.

Na znaczne zmniejszenie ruchu i hałasu liczą m.in. mieszkańcy Jedlińska.

– Oddanie obwodnicy zmieni bardzo dużo. Mieszkam w niedużej odległości od trasy nr 7 i gdyby nie lasek, który zasadził mój przezorny teść jakieś 30 lat temu, to nie mógłbym wyjść z domu na działkę od strony siódemki. Hałas jest taki, że nawet trudno rozmawiać – mówi pan Grzegorz. Liczy, że znaczna część samochodów skieruje się na obwodnicę zachodnią i w znaczny sposób odciążona zostanie stara trasa. – I druga ważna rzecz to bezpieczeństwo. Jeśli powstają korki, a one tworzą się najczęściej w piątki, to część kierowców chcąc je ominąć zjeżdża na drogę lokalną. Wtedy przez Jedlińsk przejeżdża kawalkada samochodów, także wielkich ciężarówek, i nawet strach jest dziecko do sklepu posłać – skarży się mieszkaniec Jedlińska. I ma nadzieję, że po oddaniu obwodnicy będzie łatwiej dostać się z Jedlińska do Radomia, nie będzie trzeba stać już w wielkich korkach.

MARTA DUDZINSKA

– Budowa dróg ekspresowych rozwija region, przy takiej trasie powstają punkty usługowe, gastronomia, zakłady pracy. Za pomocą czterech węzłów będą mogli włączyć się w obwodnicę mieszkańcy okolicznych gmin, jak Wolanów, Zakrzew, Kowala, Orońsko, Potworów. Do takiego zakładu będzie można szybko dojechać, obwodnica zapewni też bardzo dobry dojazd do Warszawy – słyszymy od Roberta Dobosza, koordynatora do spraw komunikacji społecznej w firmie Dragados.

Od ubiegłego roku kierowcy mogą korzystać z ponad 22-kilometrowego odcinka S7 od Radomia do granic z województwem świętokrzyskim. Ta inwestycja również była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W 2020 zakończy się zaś budowa blisko 8–kilometrowego odcinka drogi S7 – obwodnicy Skarżyska-Kamiennej. Po jej oddaniu około 200 km odcinek od granicy Małopolski i Świętokrzyskiego w kierunku Warszawy będzie drogą ekspresową.

*

Projekt „Future is Now – Przyszłość jest teraz” jest współfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO) Komisji Europejskiej. Informacje i poglądy przedstawione na tej stronie są wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. Ani instytucje i organy Unii Europejskiej, ani żadna osoba działająca w ich imieniu nie mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych tu informacji

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.