Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Z Funduszu Spójności od początku członkostwa Polski w Unii Europejskiej dofinansowano wiele inwestycji drogowych, kolejowych czy związanych z dostarczeniem mediów do mieszkańców miast i wsi, np. wody czy ciepła. Także w regionie radomskim, na liście TOP 7 największych inwestycji z Funduszu Spójności, znajdziemy inwestycje związane z transportem i wodociągami.

1. Nowe pociągi dla PKP Intercity

LUKASZ KRAJEWSKI AGENCJA GAZETA

PKP Intercity kupiło 20 nowoczesnych pociągów Stadler Flirt za ponad miliard złotych. Dziś część z tych pociągów regularnie jeździ przez Radom. Składy zostały skierowane do obsługi trasy Kraków – Kielce – Radom – Warszawa – Olsztyn. To cztery dodatkowe kursy dziennie, obsługiwane przez pociągi o wysokim standardzie. Zanim flirty zaczęły kursować przez Radom, mieliśmy do dyspozycji zaledwie od dwóch do czterech pospiesznych połączeń z Warszawą i podobną liczbę z Krakowem. Po zakupie nowych składów, połączeń mamy więcej. Do tego zamiast do starych, wysłużonych wagonów, wsiadamy do nowych, klimatyzowanych pociągów z Internetem na pokładzie. Flirty mają też wagon restauracyjny

2. Modernizacja linii kolejowej Radom – Warszawa – Faza II

ANDRZEJ MICHALIK

Drugi pod względem wartości projekt w naszym regionie realizowany z dofinansowaniem z Funduszu Spójności to warta miliard złotych modernizacja dwóch odcinków linii kolejowej nr 8 między Radomiem a Warszawą. Przebudowa torów do stolicy to inwestycja, która od lat bardzo się ślimaczy, ale w ostatnim czasie wreszcie przyspieszyła. Trwają prace przygotowawcze do przebudowy linii kolejowej od stacji Radom do Czachówka i to będzie osobna inwestycja. W fazie II przebudowano stację Radom. Radomianie wsiadają dziś do pociągów z nowych peronów, chociaż ciągle bez wyświetlaczy. Zmieniło się sterowanie ruchem kolejowym. Dziś ruchem na torach zarządza zbudowane w Radomiu Lokalne Centrum Sterowania. Po modernizacji całej linii z Radomia do Warszawy, podróż do stolicy będzie trwała mniej niż godzinę, ale już teraz możemy odczuć poprawę. Dziś do stolicy jedziemy pociągiem pospiesznym ok. 1 godzinę i 45 minut, czyli o 20-30 minut krócej niż przed modernizacją pierwszego odcinka.

3. Budowa S7 – odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna

Trasa S7 z Radomia do granicy województwa mazowieckiegoTrasa S7 z Radomia do granicy województwa mazowieckiego Tomasz Dybalski

Budowa ekspresowej S7 między Radomiem a Skarżyskiem to inwestycja warta blisko 900 mln zł, a która przybliżyła nam Kielce i Kraków o co najmniej kilkanaście minut. Przed budową nowej „siódemki”, kierowcy jechali jedną z najbardziej ruchliwych tras w Polsce po wąskiej jezdni, która miała tylko po jednym pasie w każdą stronę. Przejazd tego odcinka zajmował często dużo czasu, było też bardzo niebezpiecznie. Narzekali m.in. mieszkańcy Orońska, gdzie stara „siódemka” dzieliła miejscowość na pół, a żeby przejść przez jezdnię albo wyjechać z bocznej drogi, trzeba było czekać kilka czy kilkanaście minut. Dziś, po otwarciu trasy, mieszkańcy miejscowości położonych po drodze odetchnęli z ulgą, a my możemy z Radomia podróżować szybciej.

4. Budowa S7 – obwodnica zachodnia

S7. Nie ma obiecanych pieniędzy na remont miejskiego odcinka 'siódemki'S7. Nie ma obiecanych pieniędzy na remont miejskiego odcinka 'siódemki' MARTA DUDZINSKA

To inwestycja, której budowa właśnie się zakończyła. Ten odcinek S7 ma dla Radomia i regionu nieco inne znaczenie niż „siódemka” w stronę Kielc i Warszawy. Tamtymi odcinkami często podróżują radomianie, a z obwodnicy pewnie korzystać będą rzadko. Na pewno częściej będą tędy jeździli mieszkańcy innych miejscowości z regionu.

Czytaj także: Obwodnica zachodnia Radomia już otwarta. Ogromy ruch ominie miasto [WIDEO]

Dla Radomia natomiast najważniejsze jest, że ogromny ruch samochodów zniknie z samego miasta. Dziś ulice Warszawska, Czarnieckiego i Kielecka to najbardziej ruchliwe ulice w Radomiu, którymi przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów na dobę. Często, zwłaszcza przed i po weekendzie, tworzą się ogromne korki. Miejski odcinek „siódemki” rzadko jest wykorzystywany przez mieszkańców, choć stanowi najkrótszą trasę z osiedli na północy do tych na południu miasta. Ruch tu jest tak duży, że kierowcy wybierają drogę przez Śródmieście. Dzięki obwodnicy zachodniej, każdego dnia do Radomia wjedzie kilkadziesiąt tysięcy aut mniej.

5, 6, 7. Ogromna inwestycja Wodociągów Miejskich

S7. Nie ma obiecanych pieniędzy na remont miejskiego odcinka 'siódemki'ANDRZEJ MICHALIK

Wodociągi Miejskie zainwestowały już prawie 900 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Inwestycje z pierwszej czwórki to inwestycje w naszym regionie, ale realizowane przez instytucje centralne. Na liście wyłącznie inwestycji lokalnych, Wodociągi Miejskie w Radomiu zgarniają pierwsze trzy miejsca. Dzięki tym inwestycjom, dziś radomianie mogą cieszyć się dobrą i zdrową wodą z kranu, która zawiera więcej minerałów niż znaczna część wód butelkowanych. Miejska spółka nie tylko zmodernizowała sieć wodociągową, ale też ją rozbudowała – dziś niemal wszyscy mieszkańcy są podpięci do miejskiej sieci. Wodociągi zmodernizowały też ujęcia wody, gdzie dziś woda jest wydobywana i uzdatniania w pełni automatycznie. Nowa jest też oczyszczalnia ścieków. Spółka zbudowała tam m.in. biogazownię zasilaną organicznym osadem ze spływającej wody. Ma z tego prąd i energię cieplną. Pozostałe osady w oczyszczalni są suszone i sprzedawane do recyklingu. Wodę, którą oczyszczalnia zrzuca do Pacynki, można pić. – Jeżeli nie zrealizowalibyśmy tego zadania, musielibyśmy płacić ogromne kary, zostały zaostrzone przepisy. Wtedy radomianie płaciliby za wodę znacznie więcej – mówi Leszek Trzeciak, prezes Wodociągów Miejskich.

Prezes przyznaje, że nie było innych źródeł finansowania tak dużego projektu. – Oczywiście są kredyty, ale to nie byłoby tak korzystne.

Trzeciak przyznaje, że zanim spółka zaczęła się starać o potężne pieniądze z Funduszu Spójności, pojawiały się wątpliwości, czy w Radomiu udźwigniemy tak duże projekty, a później inwestycje. W WM zastanawiali się też nad realizacją aktualnego, trzeciego etapu. – Ale tu była możliwość przygotowania także dokumentacji w ramach projektu unijnego, czyli ona też dla nas była właściwie za darmo, 85 proc. sfinansowała Unia. Bardzo rzadko zdarza się, że dofinansowanie obejmuje także projekty i to nas przekonało.

Gdyby Wodociągi nie starały się o tak duże dotacje, a konieczne remonty finansowały z własnych pieniędzy albo kredytów, gdzie bylibyśmy dzisiaj? Na przedmieściach nadal mieszkańcy mieliby studnie? – pytamy prezesa Wodociągów Miejskich. – Rozbudowa była bardzo ważna. Zbudowaliśmy sieć w tych rejonach miasta, które szybko się rozbudowują. Kiedy ludzi podłączamy, oni do nas przychodzą, to jest dużo młodych ludzi, małżeństw. Mam nadzieję, że przyczyniamy się trochę do tego, że młodzi ludzie zostają w Radomiu, bo tu mogą kupić uzbrojoną działkę. A poza Radomiem takich wcale nie ma tak dużo – przekonuje prezes.

*

Projekt „Future is Now – Przyszłość jest teraz” jest współfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO) Komisji Europejskiej. Informacje i poglądy przedstawione na tej stronie są wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. Ani instytucje i organy Unii Europejskiej, ani żadna osoba działająca w ich imieniu nie mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych tu informacji

S7. Nie ma obiecanych pieniędzy na remont miejskiego odcinka 'siódemki'

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.