Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W marcu ogłosiliśmy plebiscyt Supermiasta i Superregiony 2040. W całej Polsce wspólnie z czytelnikami szukamy inwestycji i idei, które powinny zostać zrealizowane w ciągu najbliższych 20 lat. Poprosiliśmy Państwa o wskazania, jakie powinny być Radom i region za 20 lat. Dostaliśmy wiele e-maili, z nich wyłoniliśmy 12 propozycji. Zrównoważyliśmy te, które pojawiały się w niemal każdym liście, i te nieoczekiwane, zaskakujące, ale możliwe do realizacji w ciągu 20 lat.

Głosowanie odbywa się na radom.wyborcza.pl. Każdy Czytelnik może oddać jeden głos. Listę siedmiu zwycięskich wyzwań stworzymy z tych, które uzyskają najwięcej Państwa głosów.

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ

Supermiasto 2040

Co znalazło się wśród 12 propozycji dla Radomia?

* Dobra jazda po szynach

O konieczności budowy tramwaju mówi się w Radomiu od prawie 50 lat. Czas słowa zamienić w konkrety. Kilka linii powinno łączyć największe osiedla i dzielnicę przylotniskową z centrum miasta. W kilku e-mailach pojawił się też pomysł kolei aglomeracyjnej ułatwiającej dojazd do Radomia z okolicznych miejscowości. Połączyliśmy obie propozycje w jednym zadaniu.  

Tramwaj w OlsztynieTramwaj w Olsztynie Fot. Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

* Radom miastem wojewódzkim

To kolejna od lat niezrealizowana obietnica. Dziś Prawo i Sprawiedliwość zapowiada podział województwa mazowieckiego, ale na słowach się kończy. W samej partii nie ma zgody w kwestii tego, jak po podziale ma wyglądać Mazowieckie. Dyskusja nie może trwać w nieskończoność, choć warto przeanalizować wszystkie możliwości, których efektem będzie odzyskanie statusu miasta wojewódzkiego.

* Dzielnica przylotniskowa

Co zrobić z hektarami między lotniskiem a śródmieściem? To świetne miejsce dla przemysłu, zwłaszcza jeśli będzie do niego dogodny dojazd drogowy i kolejowy. Jakie firmy powinny się tam ulokować, jak je ściągnąć do miasta, kto będzie w nich pracował? I jak zaprojektować tę część miasta, by mimo rozmiarów była przyjazna dla ludzi?

* Zielony Radom

Ten pomysł pojawił się też w niemal każdym e-mailu. Dziś Radom stoi wycinkami drzew, często wartościowych, zdrowych, dających ulgę w upalne dni. Za radą jednego czytelników postulujemy: przeprowadźmy totalną, wielkoskalową i bezkompromisową akcję sadzenia drzew, zlikwidujmy wyspy ciepła.

* Akademia medyczna w Radomiu

Ostatni rok pokazał, jak bardzo w polskich szpitalach brakuje lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych i innych pracowników ochrony zdrowia. Uczelnia medyczna w Radomiu mogłaby kształcić kadry dla szpitali w Radomiu i całej Polsce.

* Nowe granice Radomia

Już dziś w Radomiu zaczyna brakować terenów pod inwestycje, kolejne rodziny wyprowadzają się pod miasto, ale jej członkowie życie zawodowe, szkolne, społeczne i kulturalne nadal mają w Radomiu. Jeden z czytelników zaproponował, by nowymi granicami miasta były obwodnica zachodnia (droga S7) i południowa (droga S12). Pomysł poddajemy pod głosowanie.

* Radom wolny od smogu

W Radomiu do wymiany jest ponad 11 tys. pieców węglowych, które nie spełniają żadnych norm – wynika z audytu przeprowadzonego na zlecenie miasta pod koniec ubiegłego roku. Koszmar każdej zimy musi się skończyć! Czas doprowadzić ciepło systemowe do wszystkich dzielnic. Niech przyłączenie się do istniejącej instalacji będzie obowiązkowe.

* Rowerem bezpieczne i wygodnie

Co roku w Radomiu powstaje kilka nowych dróg dla rowerów, ale wciąż nie tworzą one wygodnej i bezpiecznej sieci. To dlatego rowerzyści jeżdżą chodnikami. To się zmieni, gdy powstanie sieć dróg. Już trzeba planować ich rozbudowę do Jedlni-Letniska, Jedlińska, Szydłowca, Iłży czy Wolanowa, by ułatwić dojazdy do pracy i na wypoczynek.

Tramwaj w OlsztynieFot. Sebastian Pawłowski

* Radom miastem parków

Zbudujmy parki linearne łączące śródmieście z osiedlami wraz z zielonymi skwerami – zaproponował jeden z czytelników. Urządźmy naturalne zlewnie zapobiegające podtopieniom – to propozycja innego internauty. Radom może być miastem z efektowną i efektywną błękitno-zieloną infrastrukturą. Skutki odczujemy w swoim zdrowiu.

* Radom precyzyjny

Opracowana kilkanaście lat temu strategia miasta wskazała, że rozwój  Radomia powinien się opierać na przemyśle precyzyjnym. Nie warto schodzić z tej drogi, trzeba ją rozwijać. Niech kadry dla tej gałęzi przemysłu kształci Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny.

* 25 Czerwca dla ludzi

W ubiegłym roku miasto zapytało w konsultacjach społecznych, jaka ma być ul. 25 Czerwca. Radomianie odpowiedzieli jednoznacznie: bardziej przyjazna mieszkańcom, czyli z szerszymi chodnikami, drogami dla rowerów, zielenią, uspokojonym ruchem aut. Miejmy nadzieję, że na te zmiany nie będziemy musieli czekać 20 lat.

* Filharmonia w Radomiu

W województwie mazowieckim filharmonia i opera są tylko w Warszawie. Czas to zmienić. Propozycja budowy filharmonii pojawiła się w kilku listach do redakcji. Niech działa nie tylko jako centrum kultury, ale także jako centrum kongresowe czy szkoleniowe –zaznaczył jeden czytelników.

Superregion 2040

Dziś nie wiemy, jak będzie wyglądać województwo mazowieckie za rok ani za 20 lat. Nawet po ewentualnym podziale pewne inwestycje i inicjatywy będą służyć wszystkim mieszkańcom województwa lub nowych regionów, niezależnie od ich nazwy.

* Szybka kolej międzymiastowa

To potrzeba mieszkańców wszystkich regionów województwa. Obecnie połączenia szynowe nie są równomiernie rozmieszczone, a takich połączeń lokalnych i ponadlokalnych wszystkim potrzeba.

Tramwaj w OlsztynieFot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta

* Wsparcie kadr medycznych

Zadaniem, jakie stawiamy do 2040 r., jest stworzenie takiego systemu zachęt dla studentów medycyny i już wyszkolonych lekarzy, zwłaszcza rzadszych specjalności, by chcieli osiedlać się i pracować w mniejszych miastach i w nich tworzyli prężne środowiska medyczne.

* Opieka nad seniorami

Nasze społeczeństwo się starzeje. Potrzebujemy sieci domów opieki dla seniorów, takich na kieszeń emeryta, ale też ośrodków wczasowych i sanatoryjnych dla nich. Dla młodych z mniejszych miejscowości będzie to szansa na całoroczne miejsca pracy, ożywi się okoliczny handel i usługi.

* Mazowieckie bez smogu

Zacząć należy o monitoringu stanu powietrza w każdej gminie, żeby świadomość tego, czym oddychamy, stale rosła. A w ślad za tym musi iść likwidacja „kopciuchów”, system dopłat do wymiany pieców, do nowych, ekologicznych, nietrujących źródeł energii.

* Autobus w każdej gminie

Trzeba położyć kres wykluczeniu komunikacyjnemu. W każdej gminie musi powstać komunikacja publiczna, która dowiezie mieszkańców zarówno do sąsiednich miejscowości, jak i do większych ośrodków. To jedyna szansa, by wycofać z ruchu tysiące zdezelowanych aut, które dziś są jedynym sposobem, by dostać się do urzędu, lekarza, a nawet sklepów.

* Autostradowa obwodnica Warszawy

To tylko pozornie projekt czysto stołeczny. Na ominięciu zatłoczonego miasta skorzystają wszyscy mieszkańcy regionu w drodze na wakacje czy w podróży służbowej.

* Edukacja dla biznesu

Trzeba powiązać naukę z realnymi potrzebami biznesu. Uczeń szkoły o profilu zawodowym już na poziomie praktyk powinien poznawać wszystkie stosowane w przemyśle technologie, maszyny i urządzenia, by lata spędzone w szkole przełożyły się na jego wysokie kwalifikacje pracownicze. I trzeba zadbać o to, żeby kształcić fachowców w dziedzinach, na które jest rzeczywiste zapotrzebowanie na rynku pracy.

* Dojazd do lotniska w Radomiu

Port lotniczy w Radomiu po gruntownej przebudowie powinien przyjąć pierwszych pasażerów na przełomie 2022 i 2023 r. O jego sukcesie zdecyduje siatka połączeń lotniczych, a także łatwość dojazdu kolejowego i drogowego nie tylko z województwa mazowieckiego, ale też świętokrzyskiego, lubelskiego czy łódzkiego.

Wizualizacje lotniska w RadomiuWizualizacje lotniska w Radomiu facebook.com/adambielan/

* Płock wreszcie na mapie drogowej

To projekt podobny do warszawskiego. Płocczanie oczekują, że w najbliższych latach powstanie przynajmniej drogowa obwodnica miasta, która wyprowadzi tranzyt z miasta, i droga S10.

* Pojezierze Gostynińskie – zielonymi płucami

Czas wstrzymać masową wycinkę lasów, budować bazę turystyczną. Może za kilkanaście lat zamiast na zatłoczone Mazury będziemy jeździć na Pojezierze Gostynińskie?

* Modlin jak nowy

Projekt wydaje się sprzeczny z planami rozbudowy lotniska w Radomiu, ale nie warto go skreślać. Jeśli będą pieniądze, to lotniska mogą działać równolegle, obsługując różne grupy pasażerów. W Modlinie potrzebny jest nowy terminal, lepszy dojazd, zwłaszcza kolejowy.

* Nowe mosty przez Wisłę

Potrzebne są nowe przeprawy w Płocku, a także między Łomiankami a Jabłonną oraz pomiędzy Konstancinem-Jeziorną a Józefowem lub Karczewem. To wszystkim nam ułatwi komunikację.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.