Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza na multiwernisaż. W sobotę zobaczymy prace trzech mężczyzn: Józefa Murzyna, Keda Olszewskiego i Tomasza Kulki. Wernisaże rozpoczną się o godz. 14. Wstęp wolny.
Józef Murzyn "Rzeźba"
Muzeum Rzeźby Współczesnej
Józef Murzyn uprawia rzeźbę i malarstwo. Materią, która jest artyście najbliższa i w której realizuje większość swoich kompozycji, jest drewno. Budując swoje kompozycje, nie usiłuje "zmusić" drewna do uległości, narzucając mu zaprojektowany kształt, lecz próbuje go raczej "wynegocjować" sprawić, aby drewno "wydało" go w naturalny sposób, zgodnie z istotą jego biologicznej materii.
Artysta studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Rzeźby. Od 1986 r. jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym macierzystej uczelni. Obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Rzeźby.
Wystawa w Orońsku będzie przeglądem 25 lat twórczości artysty.
Kurator: Anna Podsiadły
"Błyskotki"
Ked Olszewski
Galeria Oranżeria
Tytułowe "Błyskotki" to cykl przedmiotów, które pokryte są w całości mozaiką ułożoną z ciętych w formę niewielkiego kwadratu lusterek. Ten moduł powtarza się we wszystkich pracach z tego cyklu. Przedmioty zrobione z lustrzanych kwadracików, które artysta porównuje do pikseli, są właściwie samograjem wizualnym. Zależnie od pory dnia i pogody wyglądają inaczej. Artysta nie zadowala się tylko naturalnym światłem oddziałującym na przedmioty. Po ukończeniu każdego obiektu aranżuje rodzaj instalacji, oświetla ją w nocy mocnym światłem i fotografuje.
Ked Olszewski jest absolwentem Wydziału Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, ukończył również studia magisterskie na Wydziale Operatorskim na kierunku fotografia w PWSFTViT w Łodzi. Jest laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin, wykładowcą w ASP w Szczecinie oraz w szkołach artystycznych.
Kurator: Mariusz Knorowski
Tomasz Kulka "Dożynki"
Galeria Kaplica
Tomasz Kukla w ceramicznych miniaturach zamknął przepełniony pierwotnymi, może wręcz prymitywnymi instynktami jeden z najistotniejszych elementów życia środowiska pseudokibiców - tak zwaną ustawkę.
Praca artysty wykracza daleko poza prostą refleksję. Jest to pierwsze unaocznienie strachu społeczeństwa wobec tego typu zachowań, a następnie odwrócenie sytuacji zagrożenia. Widz skonfrontowany z kruchością ceramicznych figurek kiboli znajduje się na zewnątrz całej sytuacji, pozbawiony strachu, w bezpiecznych okolicznościach uświadamia sobie, że wszystko to można zniszczyć jednym ruchem ręki, że ogólna siła społeczeństwa jest o wiele większa i o wiele bardziej niebezpieczna niż garstka bandytów tłukących się na wysypisku.
Kurator: Leszek Golec
Wszystkie komentarze