Po naprawie sygnalizacji na skrzyżowaniu Słowackiego i 25 Czerwca drogowcy skrócili długość zielonego światła z 36 do 10 sekund. Prawie żaden pieszy nie zdąży przejść przez szeroką jezdnię.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

„Wyborcza” to Wy. Informację o sprawie dostaliśmy od czytelnika. Wiesz o czymś ważnym lub ciekawym? Poinformuj nas! Wyślij e-mail na adres listy@radom.agora.pl lub wiadomość na Facebooku. Zadzwoń: 48 367 30 00.

W ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu zapowiedział wyłączenie sygnalizacji u zbiegu Słowackiego i 25 Czerwca. Miała przejść niezbędną naprawę. Tuż po ponownym włączeniu świateł zaczęli skarżyć się piesi przechodzący przez Słowackiego, po stronie wiaduktu.

– Zielone świeciło się tu długo, mogłam spokojnie przejść na drugą stronę, a chodzę tędy często na targ albo do przychodni – opowiada pani Krystyna. – Teraz zielone mam przez kilka sekund, nie chodzę bardzo szybko i na zielonym dochodzę do połowy jezdni. Jak idę w stronę Kauflandu i schodzę z pasów już na czerwonym, trąbią na mnie kierowcy, którzy chcą już jechać w prawo w 25 Czerwca – opowiada kobieta.

Sprawdziliśmy. Zielony sygnał dla pieszych na Słowackiego po stronie wiaduktu do niedawna świecił się przez 36 sekund – tyle ile na przejściu po stronie parku. Od kilku dni piesi mają czterokrotnie mniej czasu na pokonanie pasów – zaledwie 10 sekund.

Dawid Puton, rzecznik prasowy Miejskiego Zarząd Dróg i Komunikacji, zapewnia, że tak krótki zielony sygnał dla pieszych jest tylko chwilowy. – Standardowo ta sygnalizacja pracuje w trybie zmiennoczasowym, czyli długość zielonych świateł dostosowuje się do natężenia ruchu. Mamy tam jednak usterkę, którą musimy zlokalizować i naprawić. Czasowo przełączyliśmy światła w tryb stałoczasowy – tłumaczy rzecznik.

Zapewnia też, że długość zielonego światła dla pieszych na Słowackiego jest zgodna z przepisami. Ministerialne zalecenia mówią o tym, że zielone światło musi się świecić tak długo, żeby przez całą szerokość jezdni zdążyła przejść osoba z prędkością 1,4 m/s. Jak jednak czytamy w specjalistycznym czasopiśmie „Postępy nauki i techniki”, taką prędkość osiąga tylko młodzież. Prędkość osoby dorosłej to 1,21-1,27 m/s, a osoby starszej 0,98-1,02 m/s.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Komentarze
Proponuję żeby decydenci z MZDiK codziennie musieli brać udział w zawodach"przebiegnij na zielonym" na skrzyżowaniu na Malczewskiego przy rogatce, w stronę centrum. Kto nie zdąży, temu po premii!!!!
już oceniałe(a)ś
4
0
Po raz kolejny BRAWA DLA BARANÓW z mzdiku!!!
już oceniałe(a)ś
4
0
W Radomiu większość przejść jest ustawiona dla biegaczy lub młodzieży ( m.in. przy dworcu PKP), człowiek starszy przechodzi do 3/4 długości normalnym krokiem
@bachnin
Przy dworcu i tak zostało wydłużone po tym jak upominało się o to Bractwo Rowerowe: bractworowerowe.blox.pl/2008/08/FILM-Dluzszego-zielonego-rowniez-nie-bedzie.html
już oceniałe(a)ś
1
0
bo tu króluje jej wysokość przepustowość. karmimy ją jak trola poszerzając ulice wpuszczając do miasta coraz więcej samochodów. ale w tym szaleństwie jest metoda, może się w końcu zapcha i zdechnie w konwulsjach korków czerwonych świateł
już oceniałe(a)ś
1
0
mB8XW4cVGdN5Af02AgSpUIR7xhrnFTa4Sey1oapbmVQ=