Starachowicką Kolej Wąskotorową, której pociągi jeżdżą na rasie Iłża - Marcule, czekają inwestycje. Wykonawca obwodnicy Iłży będzie musiał rozebrać prawie dwa kilometry torowiska, bo koliduje z budowaną trasą
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

- W 2021 r. w związku z budową obwodnicy Iłży, około 1900 metrów bieżących toru leżącego między Błazinami a Pastwiskami zostanie zdemontowane, a kolejka na tym odcinku pojedzie po nowym torze wybudowanym przez inwestora obwodnicy, który będzie miał długość 2121,8 metrów bieżących - informuje na portalu starachowice-net.pl wicestarosta starachowicki Dariusz Dąbrowski. Jak dodaje, nowy tor będzie zbudowany z nowych szyn typu S49, na nowych drewnianych podkładach.

- Nowe torowisko będzie przesunięte w stosunku do pierwotnego położenia o kilkadziesiąt metrów. Termin oddania do użytku nowego torowiska został wyznaczony przez inwestora na dzień 1 lipca 2021 r. - informuje wicestarosta. Jak zdradza, już w czasie opracowywania koncepcji projektowej obwodnicy drogowej Iłży zabiegano, aby materiały zabytkowe z rozbieranego odcinka toru zostały wbudowane w torowisko w innym miejscu.

Stare tory położą w nowym miejscu

- Wszystko wskazuje na to, że działania te będą skuteczne. Cały odcinek rozbieranego toru, w tym podkłady, szyny, łubki, podkładki, przytwierdzenia, który będzie zdemontowany w związku z budową obwodnicy Iłży zostanie przekazany powiatowi. Materiały te zostaną wykorzystane do odbudowy toru na odcinku Marcule - Lubienia. Na ten cel powiat starachowicki przeznaczył 400 tys. złotych. Trwają przygotowania do tych działań. Dążymy do tego, aby materiały z rozbiórki były natychmiast wbudowywane w torowisko na tym odcinku. Początek tych działań planowany jest na przełomie marca i kwietnia tego roku - mówi wicestarosta. I podaje orientacyjne terminy wznowienia ruchu kolejowego: na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie od 1 maja tego roku, na odcinku Iłża - Marcule od 1 lipca. Starostwo zaznacza jednak, że organizacja ruchu kolejowego w 2021 r. będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej w kraju.

Epidemia zaszkodziła kolejce

A poprzedni rok z tego powodu nie był najlepszy dla starachowickiej kolejki wąskotorowej. Najpierw pojawiły się problemy ze znalezieniem wykonawcy naprawy podmytego w 2019 roku torowiska.

- Remont torowiska na odcinkach Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie i Marcule - Iłża wykonano w maju i czerwcu 2020 r. Od 1 lipca 2020 r. kolej mogła kursować, jednak z powodu pandemii COVID-19, odwołane zostały wszystkie rezerwacje na przejazdy wycieczkowe. W związku z zaleceniami sanepidu dotyczącymi liczby pasażerów, stanowisk do dezynfekcji i tak dalej, dotychczasowy wieloletni operator - Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej - zrezygnował z kontynuowania współpracy przez kolejny rok - mówi wicestarosta starachowicki Dariusz Dąbrowski.

Od lipca 2020 na odcinku na odcinku Iłża - Marcule przejazdy turystyczne były prowadzone 5-osobowym rowerem torowym (drezyna rowerowa), a na odcinku Starachowice-Lipie Oddział Międzyszkolny PTTK w Starachowicach organizował przejazdy drezynami będącymi w jego posiadaniu.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Komentarze
ULD9sRo1f/39VeDSB2yawNFlQKjx0HDCggL7xsK53QQ=