- To nie tak, że wpadliśmy na pomysł, jak zapełnić pustkę po zlikwidowanych połączeniach PKS. Proces pozyskiwania pieniędzy na zakup autobusów i procedury przetargowe trwają od 2021 roku. To wtedy zdecydowałem, że mieszkańcom trzeba zapewnić lepsze możliwości dojazdu i do Zakrzewa z mniejszych miejscowości i z Zakrzewa do Radomia - wyjaśnia wójt gminy Zakrzew Leszek Margas. Wtedy, w 2021 roku usługi transportowe pomiędzy Radomiem i Zakrzewem oferował prywatny przewoźnik, na ich jakość skarżyli się mieszkańcy, zastrzeżenia miał też wójt. Można było też skorzystać z połączenia oferowanego przez PKS Radom. Autobusy tego przewoźnika zatrzymywały się w Zakrzewie, jadąc z Klwowa przez Przytyk do Radomia. Po upadku przedsiębiorstwa tego połączenia nie ma.
NFOŚ dał dotację na "elektryki"
Gmina skorzystała z tego, że w 2021 roku pojawiła się możliwość pozyskania sporej dotacji na zakup ekologicznych pojazdów. Wójt złożył wniosek o przyznanie 75 proc. dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Fundusz przyznał 72 proc., ale gmina i tak z tego wyniku była zadowolona.
- Całe zadanie to koszt około 13 mln zł. Ogłosiliśmy przetarg na zakup autobusów i dostarczenie punktów ładowania, ale ze względów proceduralnych musieliśmy go unieważnić. Drugi przetarg zakończył się rozstrzygnięciem: cztery autobusy elektryczne dostarczy do Zakrzewa firma Solaris. Dodatkowo zainstaluje punkty ładowania autobusów: cztery na przystanku końcowym linii w Zakrzewie o mocy 120 kWh i cztery w bazie na Wacynie o mocy 40 kWh - informuje wójt Zakrzewa.
Autobusy wyjadą na trasy w przyszłym roku
Trzy autobusy będą obsługiwać połączenia pomiędzy Zakrzewem i Radomiem. Będą jeździć w pętli z Zakrzewa do dworca PKP w Radomiu, po czym wrócą do Zakrzewa. Czwarty autobus będzie komunikował mniejsze miejscowości w gminie z Zakrzewem, gdzie znajduje się ośrodek zdrowia czy posterunek policji. Wójt ma nadzieję, że komunikację gminną uda się uruchomić w połowie sierpnia przyszłego roku. Dlaczego tak późno? Bo tyle trzeba czekać na wyprodukowanie autobusów.
- Ten czas wykorzystamy na formalności. Musimy powołać zakład budżetowy, który będzie operatorem komunikacji gminnej, otrzymać zezwolenie na prowadzenie działalności związanej z transportem regularnym oraz zgody na zatrzymywanie się na przystankach na terenie Radomia - wyjaśnia Leszek Margas.
W ten sposób Zakrzew będzie kolejną gminą, która wykorzystuje elektryczne autobusy do organizacji lokalnego transportu. "Elektryki" od dwóch lat wożą mieszkańców Kozienic, są już także codziennością na ulicach Radomia.
Wszystkie komentarze