- Chcemy u dzieci rozwijać umiejętności, które przydadzą się w życiu inżynierskim, pokazać, że nasz świat to nie tylko humanistyka. Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na inżynierów, pracowników wykonujących zawody techniczne. W Polsce na jednego inżyniera czeka obecnie co najmniej pięć ofert pracy, natomiast raporty edukacyjne pokazują, że coraz mniej uczniów interesuje się przedmiotami ścisłymi. Dzieci wybierają łatwiejsze przedmioty, związane z humanistyką. My chcemy pokazać, że wokół nas wiele jest rzeczy opartych na inżynierii - mówi Anna Kościelak manager programu Ogarnij Inżynierię z Fundacji Katalyst Engineering. Jak wyjaśnia Ogarnij Inżynierię to bezpłatny, modułowy program edukacyjny, który łączy inżynierię, technologię druku 3D z wiedzą z przyrody, matematyki, informatyki i techniki.
- Program opracowany dla klas IV-VI szkół podstawowych jest realizowany podczas zajęć lekcyjnych i pomaga nauczycielom w atrakcyjny dla uczniów sposób wypełniać podstawę programową. Na lekcjach wykorzystane są metody projektowe i badawcze, uczniowie wspólnie przeprowadzają eksperymenty, projektują, konstruują i szukają nowych rozwiązań. Dzieci współpracują ze sobą i uczą się wykorzystywać wiedzę z matematyki, przyrody, techniki i informatyki do twórczego rozwiązywania problemów, poznają również technologię druku 3D i programy do tworzenia trójwymiarowych modeli. Dzięki temu zdobywają umiejętności, które będą im bardzo przydatne w dorosłym życiu - mówi Kościelak.
Do tej pory w programie brali udział uczniowie warszawskich szkół. Od tego roku szkolnego programowania i druku 3D będą się uczyć także czwartoklasiści z pięciu radomskich podstawówek: PSP nr 34 przy ul. Miłej , nr 19 przy ul. Energetyków, nr 9 przy ul. Sandomierskiej, nr 17 przy ul. Wierzbickiej i nr 23 przy ul. Gajowej. W sumie w Radomiu programem objęto 28 nauczycieli, 13 klas, 324 uczniów. Zarówno szkolenie nauczycieli, jak i same zajęcia dla dzieci są bezpłatne. Dodatkowo fundacja dostarcza do szkół drukarkę 3D wraz z materiałem do tworzenia wydruków, a także niezbędne oprogramowanie i materiały dydaktyczne, w tym także gotowe scenariusze lekcji.
- Obecnie proponujemy szkołom dwa moduły inżynieryjne, których integralną częścią jest technologia druku 3D. Moduł dla klasy IV "Tajemnice zielonych dachów" związany jest z pogodą, konstruowaniem narzędzi do pomiarów składników pogody i wykorzystaniem inżynierii do budowania energooszczędnych budynków. Natomiast moduł dla klasy V "Energia i wiatr " poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym rodzajów i źródeł energii, wykorzystaniu energii wiatrowej i konstruowaniu turbin wiatrowych - wyjaśnia Kościelak.
- Dla dzieci najważniejsze jest poznawanie przez działanie, a tu jeszcze są nowe technologie. Zgłosiliśmy się do programu i zostaliśmy zakwalifikowani. Pomysł jest doskonały, a gdy dzieci z innych klas usłyszały o drukarce 3D, było ogromne niezadowolenie, bo wszyscy chcieliby się uczyć - mówi Danuta Kuźmiuk, dyrektorka PSP nr 34 w Radomiu.
Wszystkie komentarze