Koleje Mazowieckie mają zawartą umowę na dostawę energii z PKP Energetyka. Firma ta przysłała pismo i zapowiedziała znaczne podwyżki.
– Z pisma tego wynika, że nowa cena energii będzie kształtowała się na poziomie 470,22 zł za MWh. Umowa z PKP Energetyka obowiązuje do 31 sierpnia 2019 r. Po tym terminie zmiana cennika spowoduje dla KM wzrost ceny 1 MWh o około 80 proc. – mówi Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich.
W spółce przewidują, że w tym roku koszty energii wyniosą ok. 104,5 mln zł. W przyszłym roku, po planowanej przez PKP Energetyka podwyżce, rachunek za prąd dla KM może być o ok. 37 mln zł wyższy.
W 2019 roku Koleje Mazowieckie będą płaciły więcej za prąd dopiero od września, ale 2020 r. prawdopodobnie będzie oznaczał jeszcze większy wzrost kosztów. – Przy założeniu, że nowe stawki miałyby obowiązywać przez cały 2019 r., koszty energii elektrycznej dla KM byłyby wyższe o około 71,6 mln zł, tj. o około 68 proc. – wylicza Nowakowska.
Przewoźnik obawia się, że tak duży wzrost kosztów będzie oznaczał podwyżkę cen biletów. – Według mojej oceny, spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen energii trakcyjnej, która nastąpi już w 2019 r. To może być poważny czynnik hamujący dostępność usług kolejowych na Mazowszu. Koszty energii już są jedną z najwyższych naszych pozycji kosztowych, a jak wiadomo, eksploatujemy głównie tabor elektryczny. Trzeba dodać, że taka skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów KM – tłumaczy Czesław Sulima z zarządu Kolei Mazowieckich.
Spółka opublikowała przykładowe taryfy biletowe po zmianie. Z danych wynika, że ceny biletów i jednorazowych i miesięcznych mogą w przyszłym roku wzrosnąć o ok. 16 proc. To oznacza, że za bilet z Radomia do Warszawy Centralnej możemy zapłacić ok. 28,4 zł zamiast 24,5 zł obecnie. Bilet miesięczny kosztuje dziś 441 zł, może zdrożeć o ok. 70 zł.
Bilet do Skarżyska-Kamiennej może kosztować ok. 13,7 zł, o ok. 2 zł więcej niż teraz.
Wszystkie komentarze