PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej Radom - Warszawa na odcinkach Radom - Warka i Warka - Czachówek. Szybką koleją do Warszawy pojedziemy za około pięć lat
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W czwartek na stronach PKP Polskie Linie Kolejowe pojawił się przetarg na modernizację fragmentu torów między Warką a Czachówkiem. W piątek zamieszczone zostało również ogłoszenie o przetargu na przebudowę kolejowej ósemki między Radomiem a Warką.

W obu przypadkach oferty można składać do 16 listopada. Ich rozstrzygnięcie nie oznacza jednak, że zaraz po tym rozpoczną się roboty. Przetargi są ogłoszone w systemie "projektuj i zbuduj". I w obu na realizację zamówienia wykonawcy będą mieli 50 miesięcy, czyli ponad cztery lata. Biorąc pod uwagę czas potrzebny na rozstrzygnięcie przetargów, to z prędkością 160 km na godzinę do Warszawy pojedziemy nawet za około pięć lat.

PKP PLK będzie jednak promowała oferty wykonawców, którzy zadeklarują krótszy czas realizacji inwestycji. W kryteriach przetargu 70 proc. wagi ma cena, 5 proc. - okres gwarancji, a termin zakończenia robót - 25 proc.

Między Radomiem a Warką zostanie zbudowany drugi tor. Poza tym zakres prac w przypadku obu przetargów jest podobny. Wykonawcy przebudują układ torowy, wszystkie stacje i przystanki kolejowe, przejazdy, odwodnienie. Wymienią podstacje i sieć trakcyjną, zbudują nową sieć telekomunikacyjną na potrzeby prowadzenia ruchu kolejowego i nowe nastawnie. Na odcinku Radom - Warka zostaną złagodzone promienie łuków, żeby pociągi mogły jechać szybciej, przy stacjach będą nowe parkingi.

Trwa remont stacji PKP Radom. Peron 2 już w budowie [ZDJĘCIA]

Przetarg na przebudowę odcinka z Czachówka do Warszawy Okęcie został już rozstrzygnięty, PKP PLK w lipcu podpisało umowę z wykonawcą. Za 462 mln zł firma Trakcja przebuduje 27-kilometrowy odcinek linii radomskiej między Okęciem a Czachówkiem. Do listopada wojewoda ma przekazać ostatnie pozwolenia na budowę. Zapewne w przyszłym roku pasażerowie odczują poważniejsze utrudnienia: pociągi pojadą wahadłowo tylko jednym torem. Rano więcej kursów powinno być w stronę Warszawy, po południu - do Radomia. Kolejarze nie wykluczają wydłużenia składów. Wszystko potrwa do wiosny 2017 r.

W lipcu kolejarze podali także przybliżone terminy dotyczące prac na linii od Czachówka do Radomia. Wykonawcy mają być wybrani latem 2016 r. W kolejnym roku przygotują projekty i zdobędą pozwolenia na budowę, która powinna się zacząć na przełomie 2017 i 2018 r. Ruch za Warką zostanie przerwany.

Czytaj więcej o inwestycjach w Radomiu

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Monika Tutak-Goll poleca
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Brawo, takich decyzji więcej poproszę :) Nareszcie się ruszyło, początek jest i wizja zakończenia też. Byle tylko ewentualna zmiana u władz nie pokrzyżowała planów. Brawo obie Panie!! Panów trzymajcie daleko od władzy ;)
    już oceniałe(a)ś
    8
    2
    Ktoś powie że to kiełbasa wyborcza. Zgadzam się. Ale ja chcę takiej kiełbasy. I wymagam wywiązania się z obietnic. I mam nadzieję, że tak jak w wypadku przetargu na śmigłowce dla armii nowa władza nie przyczepi się do tych przetargów i nie będzie ich kwestionować. I jeszcze jedno. Pewnie, gdyby nie dwie kobiety z Radomia, mające teraz jeszcze przez chwilę głos decyzyjny pewnie by tego dalej nie było. A Pan poseł w kapeluszu myśliwskim i Pan były prezydent chodzili by i opowiadali obrażeni jak to ich niegodnie potraktowano w Warszawie.
    już oceniałe(a)ś
    8
    5
    5 lat będą budować? Pełen worek śmiechu :)
    już oceniałe(a)ś
    3
    2
    cCsv0boo/WdOyEQj04Ycl4R7xhrnFTa4Sey1oapbmVQ=