Mimo, że modernizacja dworca na trasie linii kolejowej między Warszawą a Krakowem teoretycznie się zakończyła, to obiekt wciąż nie służy pasażerom. Co dzieje się z inwestycją?
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

O sprawie dowiedzieliśmy się od czytelnika. Wiesz o czymś ważnym lub ciekawym? Poinformuj nas, wyślij mail: listy@radom.agora.pl lub wiadomość na Facebooku/ Wyborcza.pl Radom.

- Dlaczego, mimo że remont dworca został ukończony już blisko dwa lata temu, ciągle nie jest oddany do użytku? Wszystko wygląda na gotowe, a nadal jest zamknięty - zauważył Sebastian Pawłowski, który dwa tygodnie temu odwiedził dworzec w Jastrzębiu. Na zdjęciach, które przysłał do redakcji, widać szczelnie ogrodzony nowy obiekt, na którego terenie parkują tylko samochody. - Prawdopodobnie nie ma jakichś odbiorów, zgód na przyłącza. Ale co to obchodzi podróżnych? - zastanawia się czytelnik.

Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty
Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty Fot. Sebastian Pawłowski

Zaraz zacznie się jesień, pogoda znacznie się pogorszy, nad ranem czy wieczorami pojawią się przymrozki, więc skorzystanie z poczekalni w ciepłym, ogrzewanym budynku zamiast czekania na pociąg pod wiatą, która tymczasowo (od 2019 r.) stanęła na peronie, z pewnością byłaby dużym ułatwieniem dla podróżujących.

Nowy dworzec w Jastrzębiu wciąż zamknięty

Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty
Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty Sebastian Pawłowski

Przypomnijmy, że zabytkowy budynek dworca w Jastrzębiu stoi przy linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny. Zatrzymują się tutaj pociągi Kolei Mazowieckich z Radomia do Skarżyska-Kamiennej. Dworzec powstał w 1917 r. i jest ujęty w gminnej ewidencji zabytków. Na parterze były lokale komercyjne, hol główny oraz kasy. Na I piętrze lokale mieszkalne. Z uwagi na wartość architektoniczno-historyczną ingerencja w strukturę zewnętrzną budynku miała być ograniczona.

Gdy przetarg ogłoszono, informowaliśmy w listopadzie 2019 r., że na modernizację obiektu przewidziano 55 tygodni. Wartość zamówienia była szacowana na 5,8 mln zł.

PKP o ukończonym, ale zamkniętym dworcu w Jastrzębiu

- Inwestycja związana z przebudową dworca kolejowego Jastrząb nie została zakończona. To formalnie nadal plac budowy. Do sfinalizowania inwestycji konieczne jest przeprowadzenie prac związanych z odbiorem końcowym inwestycji, które planujemy zrealizować na przełomie września/października bieżącego roku. Otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi po zakończeniu prac komisji odbioru końcowego - odpowiedziała nam Agnieszka Jurewicz z wydziału współpracy z mediami, biura komercjalizacji, komunikacji i promocji Polskich Kolei Państwowych.

Gdy dopytywaliśmy PKP, dlaczego aż dwa lata trzeba czekać na odbiory, usłyszeliśmy jedynie, że prace cały czas postępowały, mimo że obiekt wyglądał, jakby już został ukończony. - Inwestycja trwa, ma swoje etapy i formalnie nie została zakończona. Dopiero po przeprowadzeniu odbiorów możemy otworzyć dworzec dla podróżnych - dodała Agnieszka Jurewicz z PKP.

Sygnały o zamkniętych nowych lub wyremontowanych obiektach dworcowych docierają z całej Polski. Niektóre, podobnie jak w Jastrzębiu, czekają na otwarcie długimi miesiącami. Gdy niedawno pytaliśmy o to kolejarzy przyznali, że z 35 mniejszych przystanków modułowych, budowanych jako tzw. innowacyjne dworce systemowe, stawiane w miejsce wyburzonych starych obiektów dworcowych, do tej pory udało się otworzyć zaledwie 16. Często jako powód odkładanego otwarcia dworców podawany był brak przyłączy, np. połączenia z siecią energetyczną.

Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty
Dworzec widmo w Jastrzębiu koło Radomia. Nowy, gotowy budynek PKP od dwóch lat pozostaje zamknięty Sebastian Pawłowski

Jak ma wyglądać nowy dworzec?

Na parterze przewidziano powierzchnię publiczną z holem, poczekalnią dla dzieci, toaletami, pomieszczenie komercyjne z możliwością sprzedaży biletów, a także pomieszczenia techniczne TK Telekom. Jednocześnie zrezygnowano z funkcji mieszkalnej. Na piętrze przewidziano pomieszczenia techniczne: rozdzielnię elektryczną, wentylatornię, kotłownię. Poddasze będzie nieużytkowe.

Udało się za to ukończyć prace na zewnątrz budynku. Odbudowany został układ uliczny, pojawiła się nowa zieleń. Przewidziano miejsca postojowe, w tym dwa dla krótkiego postoju kiss&ride i dla niepełnosprawnych.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Komentarze
Nie mogą go teraz otworzyć, bo przed wyborami musieliby otwierać jeszcze raz, a to by głupio wyglądało. Nadprezes ustali przebieg okręgów wyborczych, a wtedy odpowiedni kandydaci do parlamentu przyjadą i otworzą, cierpliwości.
już oceniałe(a)ś
17
0
NIEDASIE
już oceniałe(a)ś
10
0
pis w pigułce
już oceniałe(a)ś
9
0
Jeden jastrząb to siedzi w NBP i zabawia się a to drukarkami a to dwórkami
@Bolex191
Tamten jastrząb to raczej JASZCZOMP...
już oceniałe(a)ś
3
0
I lotnisko i dworzec?Czy to nie za duże wymagania,nie mogą latać?Boją się?
już oceniałe(a)ś
3
0
Nadaję ci imię Jaszczomp!
już oceniałe(a)ś
2
0
Może jaszczomp przyjedzie i otworzy z pompą?
już oceniałe(a)ś
2
0
KN93/UXNJE5NY6tD+uGIE4R7xhrnFTa4Sey1oapbmVQ=